четвртак, 29. јун 2017.

Music & Art Press INTERVJU : LOELL DUINN - Labin



Loell Duinn, jedna od najzanimljivijih i najmističnijih grupa s ovih prostora, je  labinski ethereal neo-folk bend, specifičnog zvuka, koji  teži nežnim, melanholičnim melodijama koristeći etno-folklorističke elemente u modernom izvodjenju...
Loell Duinn u svoj karijeri objavili su dva albuma. Nastupali su širom Evrope, kao i na nekim eminentnim evropskim festivalima. Izdvajamo više nastupa na najvećem svetskom "gothic" festivalu Wave Gotik Treffen u Leipzigu, najveći evropski Medieval-Fantasy festival "Castelfest" u Holandiji, kso i jedan od većih festivala "alternativne" muzike Dark Bombastic Evening u Rumuniji...






Kako je nastao Loell Duinn  i otkuda ideja o nazivu benda?

OLJA : Pa, pravi začetnik Loell Duinn-a je  u stvari Alen Zarifović koji je svojim osebujnim glazbenim stilom pa tako stilom života i življenja, otvorio vrata meni,  u tada ne dovoljno poznatom svijetu, i ljubav se odmah rodila. Prepoznala sam se i posve našla u tome. Srećom, on je to prepoznao u meni puno prije mene same. Kroz glazbu, stvorila se i ljubav među nama od kuda je došla i ideja o nazivu samog benda Loell Duinn-a koja bi na neki način predstavljala, mi to danas kažemo suprotnost tj. kontrast u svemu što nas okružuje, da li se radilo o glazbi, životu, prirodi...uglavnom svemu nematerijalnom i na kraju Alen i ja, suprotnosti koje su se privukle i stvorile životno, glazbenu poeziju. Kroz vrijeme su se uključivali postepeno ostali članovi, Goran Brezac (bubanj i udaraljke), Patrik Šćira (klavijatura, harmonika), Ivona Kiršić (flauta, prateći vokal), Damir Dimovski (bas).  Bilo je tu i drugih  članova koje vrijedi spomenuti i to kronološki:
Marino Miletić (klavijatura), Vedran Gergorić (klavijatura), Marino Matošić (harmonika), Saša Bošković (bas)...i svi oni su postali i bili dio te  poezije a svojim su stilom i izričajem obogatili  duh Loell Duinn-a.


Ako vas moramo svrstati u neki muzički pravac, za Loell Duinn se može reći da je  ethereal neo-folk bend. Mnogim našim čitaocima,nedovoljno je poznat ovaj žanr. Možete li nam objasniti šta u stvari znači ethereal neo-folk.

PATRIK : Ono što prvenstveno karakterizira ovaj žanr je korištenje ženskog vokala kao instrumenta u stvaranju nadrealnog anđeoskog doživljaja. Kompletna atmosfera i glazbena slika stvara se kombiniranjem akustičnih instrumenata, u svrhu melodija, i modernih elektroničkih instrumenata kojima se kreira "široka" zvučna baza.
DAMIR : Meni je osobno ethereal neo-folk samo formalan naziv za ovaj pravac, Loell Duinn je.....Loell Duinn.
ALEN : Definiraju nas drugi, spremaju u imaginarno definirane "ladice" ... ponekad uspješno a ponekad nespretno. Sve je to dio konceptualnog procesa današnjeg vremena i prema tome imam samo intelektualno razumijevanje, glazba to prevazilazi a duh nadilazi.
Patrik je to "tehnički objasnio", Damir zaključio pa smatram da je to, za sada, sasvim dovoljno.







U vašim pesmama kombinujete zvuk lokalnog istarskog podneblja, s arapskim, španskim, balkanskim temama... Uticaj renesansne i barokne muzike, takodje je zastupljen...

PATRIK : Pjesme su stvarane u kontekstu da ništa nije kompletno bez svoje suprotnosti tj. suprotnosti i razlike su ono što se čarobno privlači kako u životu tako i u svemu drugome, pa je u našim pjesmama to i jedna od glavnih tema, dan/noć, jučer/sutra, dobro/zlo, i slično.
ALEN : Kroz našu glazbu i tekstove provlači se motiv pronalazak sklada između dva oprečna pola, između dvije stvarnosti i dva stanja…mislim da je to od pamtivijeka osnovni pokretač svakog ljudskog kreativnog promišljanja i rada.
Taj „suštinski“ motiv uobličavaju instrumenti, melodije, tekstovi/slike dok naposljetku ne dostigne jedinstvenu i neponovljivu formu koja se naziva glazba i razumljiva je svakom živom biću neovisno o njegovoj intelektualnoj razini.


Pesme su vam i na hrvatskom i engleskom... a i  na nekim "izmišljenim" jezicima ... Otkuda ta ideja?

OLJA : Dali smo si tu slobodu da izražavamo naše emocije na raznim jezicima pa čak i na izmišljenim, ali zaista, nije važan jezik već način na koji prenosite glazbu na publiku. Svaki je jezik vrlo razumljiv publici ukoliko iza njega stoji iskreni osjećaj a osjećaj je riječ bez slova i strukture a time vrlo razumljiv svakome tko je voljan otvoriti glazbi vrata svoje duše.
PATRIK : Jezik kojim je pjesma otpjevana pjesmu svrstava u neki okvir, ako maknemo jezične barijere mičemo i okvire u koje se pjesma svrstava, samim time ona postaje zanimljivija, čarobnija, bliža onima koji je zbog jezika ne bi ni poslušali.
ALEN : Točno tako,  koristimo se raznim jezicima: hrvatskim, lokalnim dijalektom (labinjonski), engleskim, švedskim, izumrlim jezicima (aramejski, mozarapski, staroslavenski) te naposljetku i izmišljenim jezicima. Olja je tu otišla korak dalje pa stvorila jednu sintezu višejezičnosti tj. HIPERjezičnosti koja je na kraju rezultirala jednim novim jezikom lišenim ograničenjima gramatike i intelekta te postoji u svom najnevinijem lingvističkom obliku








Snimili ste dva albuma, gostovali na mnogim eminentnim festivalima... A učešće na gothic festivalu Wave Gotik Treffen u Leipzigu je ,u pravom smislu, otvorilo sva vrata bendu...

PATRIK : WGT je prije svega otvorio oči nama i uvidjeli smo koliko se naša glazba sviđa ljudima, samim time spoznaja da radimo nešto dobro pomogla nam je da nastavimo u tom pravcu najviše zbog činjenice da kod nas nismo pretjerano prepoznati. Sam nastup na festivalu i pozitivni komentari otvorili su nam vrata drugih festivala na koje nas pozivaju.
ALEN : Moram napomenuti da su nam vrata stranog tržišta oduvijek bila otvorena; pa i sami nastupi kako na WGT-u, tako i na ostalim festivalima, uslijedili su na poziv organizatora. Nadali smo se da ćemo nastupima na "eminentnim" festivalima odškrinuti vrata „domaćeg“ glazbenog svijeta za koje smo i dalje, nažalost, stranci.


Odakle dolazi inspiracija?

OLJA : Inspiracija je moje stanje duha i tijela koji mora biti u nekoj harmoniji. Znači definitivno moram biti u nekom "blaženom" stanju da se probudi onaj kreativni, lebdeći dio mene.
IVONA : Inspiracija dolazi iz srca. Kada se stvori konstrukcija pjesme, koju najčešće izgrade Olja i Alen, ulazimo potpuno u melodiju i nadograđujemo  je tonovima koji se prirodno stapaju u harmoniju same pjesme. Flauta je instrument koji boji melodiju; sofisticiran i nenametljiv, a opet tako intenzivan kada otvorenog srca uspijem interpretirati osjećaje koje je sam stvaralac pjesme doživljavao dok ju je stvarao. Sve su naše pjesme kao mozaik, svatko od nas njima daruje dio sebe. Možda zvuči sebično ali ako je čovjek dovoljno otvoren prema onome što voli, inspiracija dolazi iz njega samoga.
ALEN : Glazbu poimam kao „mistični“ poriv koji me „otvara“ i čini instrumentom glazbe.
Impuls inspiracije „odnekud“ dođe, prolazi kroz mene te se oslobađa kroz moje instrumente...postaje emocija u obliku melodije te nastavlja put ka onome koji je dovoljno senzibilan da je osjeti, shvati, prihvati. Mislim da u toj neprekidnoj izmjeni duhovnosti kroz glazbu postajemo bolji i kvalitetniji ljudi te činimo svijet humanijim.  


Da li se ethereal neo-folk živi ili samo svira?

IVONA : Za mene, sve ono što se svira i živi se ...jednom sam naišla na jednu fotografiju na kojoj dečko pita djevojku voli li glazbu? Na to mu ona odgovara pitanjem voli li on disati? Iste osjećaje gajim  po ovom pitanju.
ALEN : Danas smo svjedoci razdvojenosti nas od nas samih, od naših bližnjih, od prirode same. Taj način postojanja i neprekidne disharmonije čini nas nesretnim, izgubljenim u stalnoj ŽUDNJI za nečim „boljim“, za povratkom u stanje nerazdvojenosti i jedinstva sa svima i svime; baš o tome „pjeva“  naša glazba, baš to i živimo.


Ko je na vas imao najveći muzički uticaj?

PATRIK : Glazbeni utjecaj razvija se onako kako se i mi razvijamo, rastemo. U djetinjstvu slušamo dječje pjesmice i glazbu naših roditelja, zatim dolazi škola i utjecaj društva, polako otkrivamo sebe i tu se prvi put otkrivamo kao pojedinci, zatim u tom razvoju koristimo glazbu kao dio našeg karaktera, i u konačnici jedan mali dio nas počne stvarati glazbu koja će u budućnosti služiti nekim novim generacijama da se pronađu.
Meni osobno prvi glazbeni utjecaj bio je naš folklor jer mi mama pjeva u našem folklornom društvu, u mladosti sam volio poslušati hard rock bendove, kasnije sam otkrio klasičnu glazbu i užitak orkestralnog stvaranja glazbe, danas stvarno nemam nekog velikog ograničenja u slušanju glazbe, makar nekako mi najviše nedostaju 80. te i njihov pristup glazbi kad je i tišina bila sastavni dio glazbe, melodija u prvom planu, ritam dio pjesme koji se razvija s njom.
IVONA : U najranijim danima mojeg doticaja s muzikom to su bili The Doors. Njihova psihodelija i Morrisonova poezija predstavljali su mi više od muzike same, ali ovdje pričam o teenagerskim danima. Poslije se kroz život plivalo beskrajnim morem dobre glazbe od kojih bih izdvojila Dead Can Dance, Estasia, Mari Boine, Madredeus, Nick Drake, Syd Barret, od klasičara Hyden, Handel i Vivaldi,  ali jedan od najvećih utjecaja na mene je ostavila Elizabeth Fraser svojom osebujnom interpretacijom i anđeoskim glasom.
ALEN : Dead can Dance, Cocteau Twins, Irfan, Azam Ali (Vas, Nyaz), Madredeus, Loreena Mckennitt, Anastasia, Mizar.







Šta možemo da očekujemo  od Loell Duinn u budućnosti? Albumi? Nastupi?

OLJA : Pa mi jesmo budućnost, hahaha, a i planova imamo, materijala za 3 album također a i nastupa. Jedini problem je vrijeme. To nam fali, na žalost, ali mi ćemo upotrijebiti našu magiju i stvoriti ćemo novo vrijeme, nazvati ćemo ga "bezvrijeme" a za nas i budućnost Loell Duinn-a neće biti samo trenutna priča.
DAMIR : Novi album je u procesu stvaranja, rađaju se nove ideje i kao inače biti će ispunjen zvukovima iz raznih dijelova ovog svijeta, drevnog, a i onog u nama. Što se nastupa tiče u planu ih je nekoliko, radi se na tome da zasviramo sa bugarskim sastavom Irfan na jesen u Zagrebu kao i samostalni koncerti u Istri  ovog ljeta. Pregovara se i o mogućnosti za nastupe izvan granica, ali  o tom-potom.
PATRIK : Loell Duinn trenutno radi na trećem albumu za koji je izišao najavni singl "Zov "(The summoning.)
ALEN : Naša glazba nastavlja put ka onome koji je dovoljno senzibilan da je osjeti, shvati, prihvati. Mislim da u toj neprekidnoj izmjeni emocija, iskustava i duhovnosti svi postajemo „dublji“ i kvalitetniji ljudi koji mogu (i žele)  promijeniti ovu neodrživu „stvarnost“ kojoj svakodnevno svjedočimo.


Za kraj, poslužiću se citatom,koji se nalazi na vašoj fb stranici :
"Music is a moral law. It gives soul to the universe, wings to the mind, flight to the imagination, and charm and gaiety to life and to everything" - Plato .

OLJA :
"Kad bi ptice ovako umele da vole, kao ja, već bi se pretvorile u vetar.
Kad bi potoci ovako umeli da vole, kao ja, već bi postali okeani.
Kad bi prostori ovako umeli da vole, kao ja, već bi postali beskonačni.
Kad bi vreme ovako umelo da voli, kao ja, već bi se pretvorili u večnost.
Kad bi zemlja ovako umela da voli, kao ja, već davno bila bi zvezda. " (Miroslav M. Antić)

DAMIR : Muzika je kao vrsta magije, pogotovo ako smo svjesni i prepustimo se fantastičnim putovanjima na koje nas može odvesti. Sa Loell Duinn-om se svakako to može iskusiti...
PATRIK : Glazba je ljubav koja se uvijek iznova otkriva, razvija, pomaže kad smo tužni, oduševljava kad smo sretni, ona je dio naše duše koji komunicira sa nama i za nas.
ALEN :  Glazba dolazi kao transcendentalni element te prolazi kroz filter ljudskog poimanja...u tom trenutku sjedinjenja, kada slušatelj postaje glazba, njegov ego nestaje; to je trenutak najvećeg  DARA …. tada POČINJE STVARNOST.


Нема коментара:

Постави коментар