субота, 3. јун 2017.

Music & Art Press INTERVJU : Jelica Crnogorčević, profesor, umetnik, pesnik






Pesnikinja Jelica Crnogorčević rodjena je u Sremskoj Mitrovici. Osnovnu školu završila je u Višnjićevu, mestu u kojem je živeo i gde počiva srpski guslar i Vukov pevač Filip Všnjić.
Gimnaziju je završila u Sremskoj Mitrovici, a na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu diplomirala je na odseku za srpsku književnost i jezik. Živi i radi u Beogradu kao profesor srpskog jezika i književnosti u Drugoj ekonomskoj školi.
Prvu zbirku poezije objavila u aprilu 2017.g. u izdanju Književne omladine Srbije.
O poeziji Jelice Crnogorčević, recenzent i urednik KOS, Verica Sekirarski kaže sledeće:" Ona je iskreni pesnik na hodočašću prolaznosti, poeta uvučenih kandži, zagledan u vetar, u nebo, u suzu i smeh, u lepotu življenja. Kada se na jednom mestu nadju iskustvo, bogata imaginacija i britak um, nastaje poezija poput praska malih misli, ispisana rukom Jelice Crnogorčević. Jer ona piše iz neminovne potrebe svojom osetljivošću, inteligencijom, srcem i razumom, stalnim uzbudjenjem duha, kako bi rekli stari Grci. Potraga za ljubavlju, za smislom bivstvovanja i opstajanja, to je njen pesnicki raison d' etre".

Music & Art Press: Nije neuobičajeno da profesor književnosti nešto i napiše, ali je neobično da krene da piše posle četrdesete. Gde je Jelica, kao pesnik, bila do sada?

Jelica Crnogorčević : Mnogi prozni pisci ili pesnici, poput Selimovica ili Prevera poceli su da pisu ili su svoja prva dela objavili u cetrdesetim godinama. Ja sam, poput njih, verovatno cekala neku svoju zrelost ili mudrost koja bi trebalo da se stekne sa godinama, pa da pocnem da pisem. Mozda mi to nisu dozvolile porodicne obaveze, jer sam majka tri gimnazijalca. Mozda sam jednostavno bila misljenja da su sve lepe pesme vec napisane i mozda su me znanja o poeziji kocila da i sama nesto napisem.






Music & Art Press: Vaša prva zbirka pesama: " Izmedju dva nesna" nastala je u jednom dahu ...

Jelica Crnogorčević : Svaka moja pesma nastaje u jednom dahu. To su uglavnom pesme konciznog stiha, svedene na jezičku meru misli i osećanja. Nastaju iz snažnih osećanja, a čitaoci kažu da i kod njih izazivaju jake emocije.
Pesme u zbirci nastale su za pet meseci, prosto su iskočile kao da su bujale godinama u meni i odjednom procvetale.
One nisu nastale kao kod Laze Kostića medju javom i med snom. Kod mene one nastaju izmedju dva nesna, izmedju dve nesanice. Te nesanice ne dešavaju se samo noću. One dolaze iznenada, nenajavljeno i ujutro i u podne i uveče. Tako pesma nastane i na ulici i u čekaonici kod zubara ili na poslu. Ne bira mesto ni vreme. Kako je nastala u jednom dahu, tako se, kažu i čita moja zbirka pesama, u jednom dahu.


Music i Art Press: Tema koja Vas okupira je ljubav ...

Jelica Crnogorčević : Može se reći da je ljubav najzastupljenija tema u mojim pesmama. To nije slučajno. Ljubav je za mene pokretačka snaga, motiv za sve u životu. Za mene je ljubav sve i sve je ljubav. Ne pisem samo o ljubavi prema drugom biću. Pisem o ljubavi prema umrlom bratu. Pisem o ljubavi prema životu. Tragam za lepotom, pisem i o smrti, o pesmi.
Pišem osim ljubavnih i satirične, erotske, misaone i programske pesme.







Music & Art Press: Imali ste promociju svoje zbirke u Kući Djure Jakšića u Skadarliji 9.maja. Bilo je prisutno mnogo Vaših djaka. Kako oni reaguju na poeziju svoje profesorke?

Jelica Crnogorčević : Moji učenici su maturanti i podržali su me od samog početka. Pročitala bih im ponekad neku svoju pesmu a oni bi rekli svoje mišljenje. Pomogli su mi i u organizaciji same književne veceri. Ponosni su na mene a ja sam srećna sto rado čitaju osim lektire i moje pesme.







Music & Art Press: Ovih dana ste dobili nagradu na jednom medjunarodnom pesničkom festivalu u Sloveniji?

Jelica Crnogorčević : Jeste, dobila sam drugu nagradu na medjunarodnom pesničkom konkursu " Zlatno pero" u Ljubljani, za neobjavljenu pesmu " Sto je prošlo vratiti se nece".
U Zagrebu je u zborniku
 " More na dlanu, tijelo od soli" objavljena moja pesma " Opsena". Pesme su mi objavljene i u zborniku "Dva pera u jednom dahu" kao i u Zborniku KR Balkan 2017.
Pesme su mi objavljivane i u elektronskim i štampanim časopisima za književnost i kulturu.


Music i Art Press: Vaši pesnički planovi za budućnost ...

Jelica Crnogorčević : Pišem pesme i dalje, razmisljam o drugoj zbirci. Pišem i kratke priče, kao i jedan roman... Čitam, pišem i radujem se svakoj novoj, lepoj pesmi. Ne samo svojoj, svačijoj, jer moj je moto: "Život - to je umetnost da se u svemu nadje lepota i radost" ( Maksim Gorki).


Noć u kojoj sam shvatila da mi trebaš

Treba mi u ovoj noći
lažova i hulja
Tvoj glas,
da se uhvatim zubima za tvoje reči,
da se držim za njih,
da te ne pustim.
Treba mi u ovoj noći
bestidnika i drolja
Tvoje oko,
da zavirim u najveće dubine
Tvoje duše,
da se uhvatim rukama za Tvoj pogled,
da se držim za njega,
da te ne pustim.
Treba mi u ovoj noći
ološa i lopova
Tvoja usna,
da se uhvatim nevidljivim nitima
za tvoj poljubac,
da se držim za njega,
da te ne pustim.
Treba mi u ovoj noći
ništavila i crnih slutnji
sve Tvoje
da se uhvatim za tebe,
da me ne pustiš...
Jelica Crnogorčević )

Нема коментара:

Постави коментар